نی نینی نی، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 1 روز سن داره

کامیار جون

فرایند زایمان طبیعی

1391/6/20 10:10
نویسنده : مامی کامیار
2,456 بازدید
اشتراک گذاری

فرایند زایمان طبیعی معمولا به سه مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول:از زمان شروع درد های زایمانی تا باز شدن کامل دهانه رحم

مرحله دوم:از باز شدن کامل دهانه رحم تا خروج نوزاد

مرحله سوم:از خروج نوزاد تا خروج جفت

 

مرحله اول: 

سه قسمت دارد: درد های ابتدایی-درد های فعال-مرحله انتقالی

دردهای ابتدایی از شروع انقباضات زایمانی تا هنگامی که دهانه رحم 4 سانت باز می شود را گویند.

 دردهای فعال زمانیست که دهانه رحم از 4 سانتی متر تا 7 سانتی متر باز می شود.معمولا هر دو دقیقه یک انقباض 60 ثانیه ای رخ می دهد.این مرحله زمانی است که رفتن به بیمارستان بهتر از ماندن در خانه است.دوش اب گرم و قدم زدن در سرعت بخشیدن به این مرحله و هم چنین کاهش درد مفید است.

مرحله انتقالی زمانی است که دهانه رحم 8 سانت تا 10 سانت باز می شود.این مرحله از مراحل قبلی دردناک تر است.و البته زمان ان هم کوتاه تر است.(حدود 20 الی 90 دقیقه طول می کشد)هر بار که انقباض زایمانی شروع می شود یک تا یک و نیم دقیقه به طول می انجامد و تقریبا هر سه دقیقه یک بار تکرار می شود.در این مرحله احساس دفع مدفوع دارید که نشان می دهد سر جنین به راست روده شما فشار می اورد و نزدیک زایمان هستید.سعی کنید بدنتان را شل کنید و نفس هایتان را سریع تر کنید و مرتب تغییر وضعیت دهید.ناگهان احساس زور زدن به شما دست می دهد.اگر دهانه رحمتان 10 سانتی متر باز نشده نباید  زور بزنید چون باعث صدمه زدن به دهانه رحم می شود.با انقباضات رحمی سر جنین پایین تر می اید تا با پرینه مماس می گردد.معمولا در این مرحله ماما برشی در پرینه ایجاد می کند تا فشار کمتری به سر نوزاد وارد شود و از پارگی احتمالی عضلات این ناحیه که ترمیم ان مشکل است جلوگیری کند.البته فشار سر جنین به پرینه یک نوع بی حسی طبیعی ایجاد می کند که باعث می شود شما متوجه برش این ناحیه توسط ماما نشوید.

مرحله دوم:تولد نوزاد 

برای زایمان احتمالا شما را به اتاق زایمان می برند.تخت زایمان شبیه تختی است که در مطب ماما یا پزشکتان وجود دارد.ناحیه تناسلی شما را با مواد ضد عفونی کننده شست و شو می دهند و روی شکم و پاهایتان پارچه های استریلی پهن می کنند.

هنگامی که دهانه رحمتان 10 سانت باز شد ماما به شما می گوید که به طرف پایین زور بزنید.هنگام زور زدن نفس خود را حبس نکنید.اخرین انقباض قبل از خروج سر باعث یک احساس کشیدگی و سوزش می شود.در ابتدای انقباض نوزاد به بیرون رانده شده و نتهای انقباض کمی به داخل کشیده می شود.بعد از تولد سر یک شانه سپس شانه دیگر و سپس بقیه بدن خارج می شود.


 دهان و بینی نوزاد را تمیز می کنند و شما برای اولین بار صدای گریه نوزادتان را می شنوید.در این مرحله نوزاد هنوز از طریق بند ناف به شما متصل است.ماما بند ناف را در دست می گیرد و هنگامی که ضربان ان تمام شد با دو پنس ان را می بندد و سپس می چیند.سپس یک گیره پلاستیکی در فاصله 2-3 سانتی متری شکم نوزاد روی بند ناف می بندد و بقیه ان را می چیند. 

مرحله سوم: خروج جفت 

جفت عضوی است که در طول حاملگی به دیواره رحم متصل است و از طریق بند ناف به جنین وصل می باشد.


پس از تولد نوزاد را روی بدنتان قرار می دهند این کار باعث ترشح هورمون هایی می شود که خروج راحت تر جفت کمک می کند. انقباضات رحم متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره منقبض می شود.این انقباضات جفت را از دیواره رحم جدا کرده و ان را به بیرون هدایت می کنند که معمولا با خروج مقداری خون همراه است.پس از این مرحله ماما شروع به بخیه زدن پرینه که زمان خروج سر نوزاد برش داده بود می شود.نخ این بخیه ها قابل جذب است و نیازی به کشیدن بخیه نیست.

 

حداقل تا دو ساعت در محل زایشگاه می مانید تا خونریزی رحمتان کنترل شود.در صورتی که رحم شما منقبض شد و خونریزی تان  کنترل گشت شما را به بخش منتقل می کنند.

زمان ترخیص به طور معمول در زایمان طبیعی 24 ساعت و در سزارین 72 ساعت است.دوره نقاهت و برگشت بدن زن به حالت اولیه معمولا شش هفته به طول می انجامد

 

نی نی 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به کامیار جون می باشد